Våra klasser

Kondition 

 

SomaMove

 Denna träningsform ger dig all träning du behöver såsom kondition, styrka, spänst, balans, rörlighet och koordination samtidigt.Vi jobbar med kroppen som en enhet och vi strävar efter att mjuka upp och skapa en förlängning. Kropp och sinne flyter samman med andningen och närvaro. SOMA MOVE är en holistisk rörelseform som bygger på att göra effektiva, flödande rörelser för en naturlig vältränad kropp. Vi eftersträvar att följa det naturliga i en rörelse. Det är en gruppträningsform då vi gärna tränar i mindre grupper, samtidigt som varje rörelse görs helt individuellt i egen rytm, egen kraft och eget fokus med hjälp av ledarens instruktioner. Därför passar den alla, nybörjare som de som tränar mycket. 

Denna klass är atletisk, svettig och fysiskt ansträngande samtidigt som vi vill skapa en mjukhet och ett rytmiskt flöde.

PEPP Löpfys (utomhus)

Löpning är en enormt krävande sport och påfrestning på kroppen. Styrketräning där det ingår både rörlighet, balans och styrka med spänstinslag är superviktigt för dig som löptränar. Det hjälper dig att stärka kroppen och därmed hålla dig skadefri. I denna klass fokuserar vi på att stärka upp de delar du behöver för att bli en starkare, effektivare och mer uthållig löpare såsom fötter, vader, baksida och framsida lår, säte, höft och mage.

En god löpteknik kräver att du är medveten kring din kropps styrkor men även svagheter. Den kräver att du har god muskelstyrka, stabilitet, rörlighet, balans och är plyometriskt stark.

PEPP Cirkel 

Ett cirkelfyspass där vi tränar stationsbaserad kondition och styrketräning. Instruktören bygger upp sitt egna pass i en underbar blandning mellan kondition och Styrke. Vikter och konditionsmaskiner kan komma att användas i dessa pass.

PEPP Core

På passet arbetar vi med musklergrupper som ger ökad stabilitet och balans. De funktionella övningarna gör dig starkare och du får bättre kroppskontroll.
Coreträning bygger en bra grund för andra träningsformer, till exempel styrketräning, löpning och annan konditionsträning. Vi tränar både med och utan redskap.

Fightfys

Fightfys startade då vi väldigt ofta fick höra att folk älskade träningen och teknikerna men inte att sparras mot folk eller få slag på sig. Fightfys som träningsform är perfekt för dig som vill lära dig sparkar och slag och samtidigt komma i toppform utan att behöva tänka på att gå från passet med en blåtira. På dessa pass tränar du hela kroppen, musklerna, koordinationen och inte minst konditionen. Du får även förståelse för rörelseenergi och mental styrka. Träningen sker parvis där man turas om att hålla mittsar men du behöver inte tänka på att ha någon att gå med då det alltid finns andra på passet.

PEPP Press Play

Aktivering av muskler, mobilitetsträning och stark i ytterlägen. Ett snabbt och effektivt pass där vi aktiverar de stora muskelgrupperna du använder dig av i de flesta konditionsidrotter. Vi jobbar även med mobilitetsövningar och att vara stark i ytterlägen. Är du stark här kan du utveckla din andra träning ytterligare. Kombinera med yinyogan efteråt.

PEPP Kondition

Maxar totalt din hjärtmuskel i 45 minuter med hjälp av konditionsmaskinerna i studion. Vi jobbar intensivt i intervallerna där vi kombinerar konditionsmaskinerna med en pulshöjande övning. Du bestämmer själv hur hårt detta pass blir.
Endast 6 platser.

Pilates

Pilates gör dig starkare och smidigare genom övningar som kombinerar rörelser där du fokuserar på hela kroppen och andningen. På klasserna lägger vi stort fokus på rörelsernas kvalitet. Det finns ett stort antal övningar som går att anpassa till varje deltagare oavsett tidigare träningsvana då övningarna går att både förenkla och göra mer fysiskt krävande. Vi tränar på matta med kompletterande småredskap som ger extra utmaning.

Pilates ger dig bättre styrka, kroppskontroll och rörlighet och är ett utmärkt komplement till annan träning.

Yoga & Mindfulness

 

 

Yin Yoga

En återhämtande yoga som handlar om att släppa taget för att stilla kropp och själ. En motvikt till andra yang-baserade, fysiskt krävande yogaformer. I yinyoga sitter eller ligger deltagarna i passiva positioner i 3-5 minuter med en mjuk stretch. Yinyogan arbetar med kroppens bindväv snarare än muskler. Fokus ligger på höfter och ländrygg som är rika på bindväv och som lagrar både fysiska och mentala spänningar. Samtidigt som kroppen slappnar av praktiseras medveten närvaro med alla sinnen.

Vinyasa Yoga 

En flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Här kan instruktören jobba med olika flödande sekvenser. Det finns en mängd olika varianter av vinyasa med olika intensitet och upplägg. Denna form passar dig som vill ha variationen och utmana dig både fysiskt och mentalt.

Restorative Yoga

En terapeutisk form av yoga, där fokus ligger i avslappningen. Återhämtande kroppsligt, mentalt och själsligt. Med hjälp av props (filtar, bolster, klossar) avlastas kroppen och vi tillåts att landa i ett djupt, meditativt tillstånd 10-20 minuter i varje position. Genom denna avslappning stimuleras det parasympatiska nervsystemet och vi når en fysisk och mental balans, får ett starkare immunförsvar, sover bättre och håller oss skadefria. Dessutom får din hjärna chans att reparera sig. Avslutningen blir en yoga nidra, guidad djupavslappning.

Denna workshop passar alla, från atleter, ungdomar till utmattade personer – alla som vi ge sig själv det bästa. 

Yoga Nidra

Denna yoga kallas även för logisk sömn. Yoga Bidra utförs liggandes i savasana (död mans position) och vi tar oss in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i djup form  av avslappning. Yoga bidra hjälper dig att hitta en total djupavslappning som kan hjälpa dig att lösa upp mentala och fysiska spänningar.

Hatha Yoga

En lugnare form av yoga där rörelserna är mjuka och du håller längre i positionerna. Tanken med denna yogaform är att du ska hitta en inre balans. Under positionerna tränar du även på andningen som är en viktig del i denna yogaform.

 

Kundalini Yoga

En dynamisk och kraftfull form av yoga där stort fokus läggs på en medveten andning. Klassen erbjuder enkla redskap för att skapa flöde, balans och harmoni i kropp och sinne. Fokus ligger mer på uthållighet, kraft och andningstekniker än på avancerade kroppsställningar. Kundaliniyoga passar de allra flesta och du utför övningarna utifrån din förmåga och dagsform.

Varje pass är designat för att uppnå ett specifikt syfte (t ex för att stärka immunförsvaret, öka energi och vitalitet, bekämpa negativitet, stärka ryggen) och vi använder oss av enkla men kraftfulla rörelser, aktiv avslappning, andningsövningar och meditation. I en tid av oändligt informationsflöde och möjligheter hjälper yogan oss att landa i nuet och hantera utmaningar med en större klarhet och balans.